خانه » مقالات » فرق فیلم جذاب ‌های سینمای ی و تلویزیونی چیست؟

فرق فیلم جذاب ‌های سینمای ی و تلویزیونی چیست؟

دانلود سریال خارجی

به گزارش جهان ، این در حالی است که از منظر ساختاری،فرم و مفهوم بین این دو مقوله عکس ی فرق بزرگی است و موتیف های این دو مولفه در قالب فرم قابل تعریف نیست.

تله فیلم زیبا یا فیلـم های تلویزیونی ب ماهیت کارکرد رسانه ای و وسیع بیشتر مخاطب، نسبت به تاثیر سینمای ی عام تر است و عام بودن یک تاثیر هنری، اقناع مخاطب را تصادفی می نماید ، در حالی که فرم ساختار یک تاثیر سینمای ی فاخر از همان ابتدا به دنبال اقناع مخاطب ویِژگزینشه است.

بر طبـق استانداردهای جهان ی،فیلم دیدنی های تلویزیونی بیشتر جنبه سرگرمی دارد در حالی که یک تاثیر تلویزیون ی حس تاویل پذیری را در مخاطبان برمی انگیزد جهت سرگرمی خلق نمی شود.

البته اگر چه برخي افراد این روزها با نگاه به گیشه و با هدف تجاری کردن سینما، این هنر را به صنعتی درآمدزا تبدیل کرده اند، اما ماهیت و اساس سینما، همان عنصر تاویل پذیری است تا ادراک مخاطب را نسبت به جهان پیرامون تقویت نماید .

سینما، بنا بر تعابیر تاویل کنندگان در طبقات نظری به گونه های مختلف تقسیم می شود که سینمای فلسفی، شاعرانه و ماورالطبیعه از عبارت نوع (گونه)هایی است که منتقدان تاویل کنندگان بر اساس نوع مصرف، بر روی هر تاثیر گذاشتند.

دریک اثر سینمای ی،میزان سن ها،دکوپاژها، میزان نورپردازی، نوع گریم، نگاتیو نوع گیم کاراکترها و حتی مباحث منتقدان بسیار زیاد مفرق از تله فیلم جالب است به همین دلیل منتقدان پیشرفته هنر هفتم، زیر بار تحلیل تله فیلم زیبا نمی روند.

سینما، پدیده قرن بیستمی است و در این قرن، هنرهای بصری شنیداری کم کم جای خود را در بین طبقات اجتماعی باز کرد.

در ابتدای ورود این وسائل صنعتی مدرن به ایران، جنبه سرگرمی آن مد نظر قرار گرفت و سینما علت ی جهت سرگرمی توده های مردم بود.

سینمای ایران درابتدا،کار خود را با سطحی نگری رویکرد به بی اهمیت ترین موارد جامعه شروع کرد که منتقدان کالاها این هنر به آن نامˈفیلم جالب فارسیˈ اطلاق کردند.

فرد د این نوع فیلم جالب ، نخستین بار در دهه ۴۰ از طرف برخي منتقدان سینما ببرای در بین نویسندگان روزنامـه نگار رواج یافت از آن پس به عنوان یکی از شناسه های سینمای ایران به کار گرفته شد.

ˈفیلم دیدنی فارسیˈبه صورت یک عنصر لایه نگر از طرف گاهي کارگردانان به عنوان پدیده سرگرم کننده بیان شد و رژیم پهلوی برای زدایش فرهنگی بر تولید این نوع فیلم دیدنی ها اصرار داشت.

منتقدان معتقد بودند،در فیلم زیبا فارسی تنها شخصیت ها و بازیگـران با گویش فارسی تکلم می کنند و هیچ نشانه اثری از فرهنگ و تمدن ایران در آن وجود ندارد به همین علت نیز آن را ˈفیلم جالب فارسیˈ قلمداد می کردند.

درمراحل بعد،تاجران و بازرگانان ایرانی که به کشورهای مختلف سفر می کردند همراه با واردات چای قند روغن، فیلم زیبا های خارجی را جهت اکران در ایران با خود به تهران می آوردند تا به همراه کراوات، کلاه شاهی وسائل اسباب ارایش و مجلات مـدل لبـاس ، آن را در بازار ارایه کنند.

کپی برداری از TV آمریکا، هند، ترکیه ایتالیا در فیلم دیدنی فارسی یک امر متداول در بین کارگردانان شد دخمل ان و پسران روستایی در تولیدات آن روزها با پوشیدن های خارجی، تبدیل به تیپ های غربزده با کراوات شلوار جین و موهای رنگ کرده شدند.

با این وجود ، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، TV ایران یک رویکرد ملی و هویتی به گرفت برخي از آثار ماندگار در ژانر های مختلف از عبارت گونه دفاع مقدس، انقلاب محوری درام های اجتماعی توانست در اهمیت فرهنگی مطلوبی قرار گیرد و حتی نام تلویزیون ایران را در جشنواره های مختلف طنین انداز نماید .

نگاه ایرانی – اسلامی به سینما باعث شد سینمای ی ملی درایران قد علم نماید که در این نگاه، سینما به اثر هنری، تمدنی عظیم مد نظر فیلم دیدنی سازان قرار گرفت که روایتی از تمدن سازی سینمای ایرانی محسوب می شود.

با این اوصاف آنچه باعث می شود سینما راه رااز تلویزیون جدا نماید عنصر تاویل پذیری است که مختص TV فاخر است این عنصر در گاهي آثار TV ی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سینما هویت بخشید.

سینما بدلیل رویکرد ساختاری، محل ظهور ظهور بعضی ایده های فلسفی و فلسفه جامعه شناسی شده است در حالی که در تلویزیون این ایده ها باعث سرگردانی مخاطب می شود به همین نگاه روشنفکرانه در تلویزیون راه به جایی نمی برد و این ایده ها فقط در سینما قابل وانمایی است.

در حالی که در یک اثر تلویزیونی یا تله فیلـم ، کارگردان ب گستردگی مخاطب نمی تواند از مولفه فلسفی ذهنی بهره بگیرد باید یا شعار زده عمل نماید یا مستقیم گویی بسياري داشته باشد.

تلویزیون ب ماهیت رسانه ای بودنش چندی صباحی قصد رقابت با سینما را داشت ولی سینما راه خود را ادامه داد با آثاری ماندگار توانست مخاطب خود را حفظ نماید .

چنانچه چه گاهي از فیلم زیبا های TV ی با رویکرد طنز، از نظر محتوا مفهوم، در دوره ای بشدت نزول کردند اما برخي از آثار به عنوان ستاره های سینما، این چراغ را روشن نگه داشت.

از نظر کارشناسی، آثار تلویزیونی نمی تواند عنصر تاویل پذیری سینما را در داشته باشد به همین دلیل سینما همیشه سینما باقی خواهد ماند.

به نقل از ایرنا،‌سینما هم اکنون در عرصه جهان ی هنر به یک زبان مشترک در بین مخاطبان تبدل شده است کارگردانان می بایست از این زبان مشترک جهت معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی، اسلامی بیشترین بهره ببرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

چگونگی انجام مشاوره آنلاین روانشناسی

چگونگی انجام مشاوره آنلاین روانشناسی   در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان را ...