خانه » مقالات » پایتون (زبان پروگرام ‌نویسی) چیست؟

پایتون (زبان پروگرام ‌نویسی) چیست؟

آموزش C#

پایتون (به انگلیسی:Python)یک زبان پروگرام نویسی تمام منظوره،سطح بالا، شیءگرا مفسر است که توسط خَودو فان روسوم (به هلندی: Guido van Rossum) در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.
فلسفهٔ ایجاد آن تاکید بر دو هدف مهم خوانایی بالای برنامـه ‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است.کلمات کلیدی و مهم این زبان به صورت حداقلی تهیه و تولید شده‌اند در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است زیاد وسیع هستند . کار غیر معمول که در طراحی این زبان انجام گرفته مصرف از فاصله و جلوبردن متن برنامـه جهت معین کردن بلوک‌های مختلف کد است.

پایتون مد ‌های مختلف برنامـه نویسی (از عبارت شیء گرا و پروگرام نویسی دستوری تابع محور) را پشتیبانی می‌کند و برای معین کردن نوع متغییرها از یک سامانهٔ پویا استفاده می‌کند.

این زبان از زبان‌های پروگرام نویسی مفسر بوده به صورت کامل زبان شی‌گرا است که در ویژگی‌ها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمال‌تاک و تی‌سی‌ال مشابهت دارد از مدیریت اتوماتیک حافظه مصرف می‌کند.

پایتون پروژه‌ای آزاد متن‌باز توسعه‌یافته‌است و توسط بنیاد نرم‌افزار پایتون مدیریت می‌گردد.هم‌هم اکنون (خرداد ۱۳۹۰ خورشیدی) این زبان در دو ورژن ٔ پایدار ۲.۷.۱ و ۳.۲ ارائه می‌شود.پایتون بیش‌تر به عنوان زبان اسکریپت‌نویسی مصرف می شود ولی گاهي به عنوان زبان پروگرام نویسی مصرف می شود. بر اساس آمار موتورهای جستجو پایتون ۸مین زبان برنامـه ‌نویسی پرطرفدار جهان است.

تاریخچه:

پایتون اواخر سال ۱۹۸۰ (میلادی) بوسیله خَودو فان روسوم در مؤسسه ملی بررسی ها ریاضی رایانه (CWI) در کشور هلند ایجاد شد. هدف خَودو ایجاد جانشینی جهت زبان برنامـه ‌نویسی ای‌بی‌سی بود که قابلیت پردازش استثناها را داشته باشد. خَودو طراح مهم پایتون است نقش دائمی او در تصمیم گیری پیرامون اهداف پایتون، باعث شد که انجمن پایتون به او لقب دیکتاتور خیراندیش زندگی (به انگلیسی: Benevolent Dictator For Life) را بدهد.
نسخه ‌های اولیه:

در سال ۱۹۹۱ فان روسوم کدی با برچسب نسخه ۰٫۹.۰ را انتشار کرد. اما در این وهله از پیشرفت کلاس‌هایی با ویژگی ارث بری، پردازش استثنا، توابع انواع داده list, dict, str وجود داشت. همچنین در این ورژن ابتدایی یک سیستم ماژول با اقتباس از ماژول-۳ وجود داشت، که فان روسوم این ماژول را به عنوان «یکی از واحدهای عمده برنامـه نویسی پایتون» توصیف کرد. مدل استثناء پایتون هم شباهت‌هایی به ماژول-۳ داشت، که به آن شرط else افزوده شده بود. در سال ۱۹۹۴ اولین مجمع مباحثه پیرامون پایتون شکل گرفت که وهله برجسته‌ای در پیشرفت کاربر ی پایتون بود.
نسخه ۱٫۰:

پایتون در ژانویه ۱۹۹۴ به نسخه ۱٫۰ رسید. ویژگیها عمده نو این ورژن حاوی وسائل های برنامـه نویسی تابعی lambda, map, filter, reduce بود.
پایتون نسخه ۱٫۲ در سال ۱۹۹۵، وقتی که خَودو در CVVI بود، ارائه شد. خَودو به کار ‌های خود روی پایتون در مؤسسه ملی تحقیقات و ابتکارات (CNRI) در رستون ادامه داد در همان‌جا چندین نسخه انتشار یافت.
در نسخه ۱٫۴ به پایتون چندین ویژگی نو اضافه شد. از ویژگی‌های جالب توجه در بین این اضافات می‌توان به الهام گرفتن از آرگومان‌های کلیدی ماژول-۳ (که از آرگومان‌های کلیدی لیسپ الهام گرفته بود) همچنین پیشتیبانی اعداد مختلط اشاره کرد.
در مدت کار فان روسوم در CNRI، او پروژه «برنامـه نویسی رایانه برای هر کس» (CP4E) را ایجاد کرد تا برنامـه نویسی را در دسترس افراد زیادتری که اطلاعات پایه‌ای جهت پروگرام نویسی (برای مثال توانایی در زبان انگلیسی و مهارتهای اولیهٔ ریاضی) را دارند، قرار دهد. زبان پروگرام ‌نویسی پایتون به تمرکزش بر روی پاکسازی فرم دستوراتش، نقش مرکزی را ایفا کرد. این پروژه توسط دارپا سرمایه گذاری شد واز سال ۲۰۰۷ غیر فعال شد.
باز و آزاد بودن:

در سال ۲۰۰۰ تیم گسترش دهنده پایتون به BeOpen.com منتقل شد و بدین صورت تیم کتابخانه باز پایتون شکل گرفت. به توصیه CNRI نسخه ۱٫۶تهیه و تولید شد، بدین ترتیب برنامـه ‌های تولید شده جهت ۱٫۶و ۲٫۰اشتراک‌های قابل توجه ی داشتند. تنها پایتون ۲٫۰ توسط BeOpen.com طراحی شده بود. بعد از تولید پایتون ۲٫۰ توسط BeOpen.com، خَودو و دیگر گسترش دهندگان کتابخانه پایتون به ایجاد دیجیتال روی آوردند. تولید پایتون ۱٫۶ حاوی جواز جدید CNRI بود که به طور قابل توجه ی زیاد تر از جواز CWI (که برای تولیدات قبلی استفاده شده بود) بود. بنیاد نرم‌افزار آزاد شرح داد که انتخاب شرط قانون با GNU GPL ناسازگار بود., BeOpen CNRI و FSF تغییراتی را در جواز پایتون ایجاد کردند که با GPL سازگار باشد. پایتون ۱٫۶.۱ عمدتاً مشابه پایتون ۱٫۶ است فقط با کمی اشکال، با جواز سازگار با GPL.
نسخه ۲٫۰:

پایتون ۲٫۰ فهرستی از ویژگی‌هایی را که از زبان‌های برنامـه نویسی تابعی ستل و هاسکل اقتباس شده بود، معرفی کرد. نحو پایتون جهت این ساختار (جدا از برتری هاسکل برای کاراکترهای نقطه گذاری و کلمات الفبا) زیاد مشابه هاسکل بود. پایتون ۲٫۰ همچنین یک سیـستم بازیافت حافظه با قابلیت جمع آوری منابع معرفی کرد. پایتون ۲٫۱ به پایتون ۱٫۶.۱ و ۲٫۰ نزدیک بود. جواز آن به جواز مؤسسه نرم‌افزار پایتون تغییر نام یافت. تمام کدها، اسناد معین ات اضافه شده را از زمان تولید الفبای پایتون ۲٫۱ بوسیله مؤسسه نرم‌افزار پایتون (PFS) دارا شد. سازمان غیر انتفاعی در سال ۲۰۰۱ تشکیل شد که از مؤسسه نرم‌افزار آپاچی مدل گرفته بود. تولیدات حاوی تغییراتی در ویژگیها زبان در پوشش حوزه‌های تو در تو بود، مشابه دیگر زبان‌های حوزه‌ای ایستا. (این ویژگیها دوباره از بین رفتند و به پایتون ۲٫۲ منتقل نشدند.) یک تغییر بزرگ در پایتون ۲٫۲ یکسان سازی انواع داده‌ای پایتون کلاس‌ها به سلسله مراتب بود. این یکسان سازی اشیاء پایتون را کاملاً شیء گرا کرد.
میراث جاوا:

انتخاب نحو و ضمایم کتابخانه استاندارد پایتون شدیداً وابسته به گاهي موارد در جاوا بود: بسته logging در ورژن ۲٫۳، تجزیه کننده SAX در ورژن ۲٫۰ و ساختمان‌های نحو که در ورژن ۲٫۴ اضافه شد.
گسترش ویژگیها :

یک طرح افزایش (PEP) در پایتون یکنواخت کردن اسنادی است که اطلاعات عمومی ای را که پایتون را شرح می‌دهند تولید می‌کنند؛ حاوی توصیه ات، توصیف‌ها توضیح ‌ها برای ویژگیها زبان. PEP در نظر داشت شبیه روش‌های اولیه، برای پیشنهاد ویژگیها جدید و نیز برای مستند سازی طرح‌های مهم ، هر علت بزرگ در پایتون را شرح دهد. طرح‌های برجسته توسط van Rossum تجدید نظر شده و توضیح داده شدند.
پایتون ۳:

پایتون ۳٫۰ (که پایتون ۳۰۰۰ ویا Py3k هم خوانده می‌شود) به منظور شکستن سازگاری عقبرو (به انگلیسی: backward compatibility) یا به عبارتی قطع سازگاری با قدیم پایتون ۲ و اصلاح خطاها رخنه‌ها در نسخه ٔ ۲ همين طور حذف روشهای قدیمی طراحی شد.به عبارتی دیگر ضروری نیست که پایتون ۳ بتواند کدی که با پایتون ۲ نوشته شده را تفسیر نماید که اما این مساله توسط نرم‌افزار ۲to3 حل می‌شود.
سازگاری همزمانی:

اولین کاندید پایتون ۳٫۰ در ۱۷سپتامبر ۲۰۰۸انتشار شد. پایتون سری ۲.x و ۳.x به طور موازی با هم وجود خواهند داشت، جایی که سری ۲.x سازگاری دارد، به جای سری ۳.x مورد استفاده قرار خواهد گرفت. PEP ۳۰۰۰ اطلاعات بیشتری را درباره فهرست نشریات دارا ست. پایتون ۳٫۰ سازگاری قبل را نقض خواهد کرد. الزامی ندارد که کدهایی که با پایتون ۲.x اجرا می‌شوند، جهت پایتون ۳٫۰ بدون تغییر اجرا شوند. چون تغییرات مهم بین این دو نسخه وجود دارد مثل اختلاف در حالت پرینت (پس هر مصرف از پرینت به عنوان توضیح باعث شکست برنامـه می‌شود.) نوع پویای پایتون با طرح‌های تغییر معنای روش‌های ویِژگزینشه دیکشنری ترکیب می‌شود، به عنوان مثال، انتقال مکانیکی بی نقص از پایتون ۲.x به پایتون ۳٫۰ را زیاد دشوار می‌کند. البته اگر چه وسائل ی به نام «۲to۳» بسياري از این وظایف انتقال را انجام می‌دهد، ولی می بایست توجه داشت که استفاده از توضیح ات یا اخطارها با ابهام همراه است. اما در وهله از الفبا، ۲to۳ انتقال را حقیقتاً کامل انجام می‌دهد. PEP ۳۰۰۰ توصیه می‌کند که یک منبع نگه داشته شود (برای سری ۲.x)، نسخه ‌ای بر مبنای پایتون ۳٫۰ با مصرف از ۲to۳ تولید شود. کدهای نتیجه شده نباید تصحیح شوند، مگر اینکه کدی زیاد تر از محدوده سری ۲.x باشد. پایتون ۲٫۶ حاوی ویژگیها سازگاری مستقیم است، به طوری که یک نحوه هشدار (warning) به صورت اتوماتیک به موارد انتقال هشدار می‌دهد. هشدارها باید برای تشخیص خطا گزارش داده شوند، مشابه ویژگیها ورژن ‌های قبلی پایتون. (برای اطلاعات بیشتر به PEP ۳۶۱ رجوع بکنید .)
ویژگیها :
فهرست گاهي از تغییرات عمده پایتون ۳٫۰:
تغییر پرینت چون یک تابع غیر قابل انتقال است نه شرح . این باعث می‌شود که تغییر یک ماژول برای مصرف از تابع پرینت مفرق ، آسان باشد پس ایجاد نحو مرتب تر می‌شود. در پایتون ۲٫۶ این امکان با تایپ کردن from – future – import print – function فراهم شد.
اضافه شدن پشتیبانی از یادآوری تابع انتخاب ی که می‌تواند جهت معرفی تایپ خصوصی یا اهداف دیگر استفاده شود.
یکسان کردن تایپ str/Unicode، به نمایندگی از متن، و معرفی یک تایپ byte تغییر ناپذیر؛ با یک تایپ مطابق با bytearray تغییر پذیر، که هر دو آرایه از بایت را ارائه می‌کنند.
رفع ویژگیها سازگاری معکوس، حاوی کلاس‌های به فرم قبل، بخش کردن اعداد صحیح، استثناءهای رشته‌ای، گزارش‌های نسبتاً نا آشکار.
فرد د:

سازمان‌های بزرگی که از پایتون استفاده می‌کنند، حاوی گـوگل ، یاهو، سرن و ناسا هستند . ITA هم از پایتون جهت بعضی از اجزای مصرف می‌کند.
امنیت اطلاعات:

پایتون همين طور استفاده وسیع ی از صنعت ایمنی اطلاعات می‌کند. مثلاً در چندین وسائل توصیه شده بوسیله تأمین امنیت امنیت مرکزی و اسکنر امنیت فرد دی وب واپیتی. پایتون اکثرا ً در گسترش کاربر د مورد مصرف قرار می‌گیرد.
جاسازی:

پایتون با موفق یت در تعدادی از تولیدات نرم‌افزاری مثل زبان فایل شروع گر تعبیه شده‌است. پایتون اکثرا ٌ ً در بسته‌های انیمیشن زیبا ۳D استفاده می‌شود، مانند Houdini, Maya, Softimage XSI, TrueSpace, Poser, Modo, Nuke, Blender. GIMP, Krita, Inkcape, Scribus, Paint Shop Pro ESRI اکنون در حال ترقی دادن پایتون به عنوان بهتریـن انتخاب برای نوشتن فایل آغازگر در ArcGIS است. همچنین در بازی‌ها مصرف می‌شود، مانند Civilization IV و Mount&Blade به عنوان زبان کنترل برای نمایش و عکـس العمل حوادث.
مقبولیت:

در بسياري از سیستم ‌های عملیاتی، پایتون یک جزء استاندارد است؛ چون با بیشتر بخش‌های لینوکس انتقال داده می‌شود، با NetBSD و OpenBSD وRed Hat Linux.Mac OS X و Fedora هر دو از نصب نماید ه پایتونی مصرف می‌کنند. لینوکس Gentoo از پایتون در سیـستم مدیریت بسته، حمل و وسائل های دستیابی خود مصرف می‌کند. Pardus از آن برای مدیریت و در طول راه اندازی سیـستم استفاده می‌کند.
و……
البتّه شرح ات بیش تری وجود دارد که برای مشاهده آن ها به ویکی پدیا مراجعه بکنید .
و سر انجام محبوبیت زبان در نوآموزان برنامـه ‌نویسی:

نتایج یک تحقيق نشان می‌دهد زبان پروگرام نویسی پیتون (Python) در بین دانشجویان علوم رایانه ‌ای برنامـه ‌نویسی از نظر محبوبیت بر زبان جاوا پیشی گرفته است.

به نقل از ایتنا از همکاران سیـستم به نقل از وب‌سایت pcworld، پیمایشی که توسط انجمن ای سی ام (ACM) صورت گرفته است نشان می‌دهد در بین دانشجویان علوم رایانه برنامـه ‌نویسی در آمریکا زبان پیتون اهمیت برتری یافته است زبان جاوا را پشت سر گذاشته است.

بنا بر یافته‌های این مطالعه، هم‌هم اکنون از ۱۰ دبخش مان علوم رایانه ‌ای برتر آمریکا ۸ تای آن‌ها از زبان پیتون برای روش برنامـه ‌نویسی به دانشجویان استفاده می‌کنند. از بین ۳۹ مدرسه علوم رایانه ‌ای برتر ۲۷ تای آن‌ها از این زبان جهت آشنا کردن دانشجویان با برنامـه ‌نویسی استفاده می‌کنند.

سه موسسه برتری که کلاس‌های آموزش ی آنلاین در زمینه برنامـه ‌نویسی برگزار می‌کنند هم از این زبان جهت روش مقدماتی برنامـه ‌نویسی مصرف می‌کنند.

بر اساس این گزارش، محبوبیت زبان پیتون در بین نوآموزان پروگرام ‌نویسی چند سالی است رو به ارتقا است، اما این اولین بار است که بر زبان جاوا پیشی می‌گیرد. جاوا در یک دهه قدیم اهمیت برتر این حوزه را از آن کرده بود.

پیش از آن در دهه ۱۹۸۰ زبان پروگرام ‌نویسی پاسکال اهمیت برتر را از آن کرد ولی این اهمیت به مرور به اشغال زبان‌های جاوا و ++C درآمد.

زبان پیتون ویژگی‌هایی دارد که آن را برای استفاده در دانش کده ‌ها مناسب کرده است. این زبان از جاوا و ++C ساده‌تر است نوآموزان را قادر می‌سازد برنامـه ‌نویسی را سریع‌تر بیاموزند. بعلاوه، این زبان در صنایع مختلف، به‌مخصوص در حوزه‌هایی مثل خدمات مالی و تحلیل داده فرد ی بسياري دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

برند‌سازی چیست ؟

در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان عزیز را با برند و برند سازی ...