خانه » مقالات » برند‌سازی چیست ؟

برند‌سازی چیست ؟

در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان عزیز را با برند و برند سازی بیشتر آشنا کنیم.در ادامه این مطلب به ۳ بعد مهم ارزش ویژه برند در تاثیر تبلیغات و … خواهیم پرداخت.

edris-ac

Image result for brand

edris-ac.com

مفهوم برندسازی

برندسازی یا برندینگ دانشی هست که با برتری دادن به یک نام تجاری یا برند سبب افزوده شدن اعتبـار و شهرت آن برند در بازار رقابت می شود ؛ اعتبـار و شهرت یک برند به طور مستقیم می تواند منجر به فشیوه بیشتر و قیمت گرانتر محصولات وخدمات شود؛ به زبان دیگـر برندسازی یا برندینگ شیوه هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است . برندسازی چیزی بیش از ایجاد یک نام یا لوگوی ویِژه و زیبا برای یک محصول یا خدمت است؛ برندینگ یا برندسازی مسیری هست که به واسطه آن مشتریان؛ محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می کنند.کریستین ژیواژ در ایـن مورد ایـن تعریف را ارائه داده است: برند شما تعهد و یا وعده‌ای هست که شما را در هر حرکت و تصمیم‌گیری سازمانی؛ در هر اقدام بازاریابی و هر تعلت با مشتری به او می‌دهید و در دراز مدت کوشش می‌کنید به آن‌ها وفادار باشید.

۳ بعد با ارزش ارزش ویِژه برند در اثر تبلیغات

چنانچه یک برند در ذهن مردم اهمیت مناسبی داشته باشد ممکن است برای خرید آن هزینه ای به مراتب بالاتر را نسبت به محصولاتی که نمی شناسند پرداخت نمایـن د حتی چنانچه کیفیت ذاتی آن محصول فرق چندانی با محصول بدون برند نداشته باشد. در واقع با افزوده شدن اهمیت برند در زندگـی روزمره شاهد آن هستیم که مردم دیگـر پول خود را بابت محصول نمی دهند بلکه بابت برندها پرداخت می کنند!

ارزش ویِژه برند ارزش افزوده یا انعام یک محصول به مشتری است که به نام برند نسبت داده خواهد شد در واقع به همـان ارزشهای نامشهود برند از جمله تصویر ذهنی ,اهمیت و قدرت نفوذ در بین مخاطب را ارزش ویِژه برند می نامیم.بایستی دقت داشته باشیم ارزش ایجاد شده برای مشتری در نهایت سبب ایجاد ارزش برای شرکت خواهد شد از ایـن رو ارزش ویِژه برند را می توان یکـی از مهمترین دارایی ها در هر کسب و کار به حساب آورد و با درک و معرفت محرک های تاثیرگذار بر آن به گسترش برند کمک نمود. پرسش اکثر صاحبان برند ایـن است که چطور می توان ارزش ویِژه برای برند ایجاد نمود؟

article_image_one_470.jpg

تبلیغات همواره به عنوان یکـی از مهمترین وسائل های رابطه ی در کار های بازاریابی به شمار رفته است . مطالعات بسیاری در زمینه ی ارزش ویِژه برند نشان داده است استفاده از یک استراتژی تبلیغاتی خلاق و متناسب با برند توانسته با افزوده شدن آگاهی مخاطب نسبت به برند و ایجاد حس مثبت در مخاطب به گسترش برند کمک شایانی نمایـد .تبلیغات می تواند با ایجاد آگاهی از برند و ایجاد تصویر مناسب ذهنی در ایجاد ارزش ویِژه برند اثر قابل توجهی داشته باشدو حتی می تواند با ایجاد خصوصیات ی انسان ی و تشدید احساسات مثبت به ساختن شخصیت و ارزش ویِژه برند کمک نمایـد .

وقت ی مشتریان بطور مستمر در معرض تبلیغات قرار می گیرند به صورت ناخودآگاه احساس اعتماد زیادتری نسبت به برند تبلیغ شده پیدا می کنند همین طور تبلیغات می تواند شخصیت برند را شکل دهد و پس با تصویر سازی احساسی از برند به ایجاد علاقه نسبت به برند اقدام نمایـد . با ایـن اوصاف تبلیغات می تواند کمک زیادی به ایجاد ارزش ویِژه ی برند نمایـد چون بر ابعاد ارزش برند اثر می گذارد . ۳ بعد ارزش برند عبـار تند از:

  • آگاهی برند
  • تداعی برند
  • وفاداری به برند

 

۹ نکته با ارزش در رابطه با برند در جهان ی مجازی

 

نامی که برای شرکت خود انتخاب کـرده ایدو شعار تبلیغاتیو رنگ هایی که در لوگو و طراحی های خود بکار برده اید و محتوایی که منتشر می بکنید و جنبه های بصری و پیغام برند شما را انتقال می دهند.در واقع برند شما نشانگر و در بر گیرنده همه کار های تجاری شما است . برای معرفی برندتان درفضای مجازی بایستی از قبل فکر و برنامه ریزی بکنید چون تصویری که از همـان ابتدا در ذهن مشتریان شکل می گیرد به سختی قابل تغییر است .

با دقت به نکات زیر همچنین میتوانید برند خود را به صورت پیشرفته به مخاطبانتان معرفی بکنید .

نکات زیر را بهتر هست انجام دهید

۱٫ جذابیت های بصری.

چنانچه قصد دارید برای سازمان خود یک پروفایل آنلایـن ایجاد بکنید و بهتر هست از همـان ابتدا پیشرفته ظاهر شوید چرا که تصویر سازمان از همـان ابتدا در ذهن کاربران شکل می گیرد. وب سایت شما معرف سازمان شمهست و هرچه بودن شما در ایـن ترنت پیشرفته تر و جذاب تر باشدو تصویر بهتری از سازمان شما در ذهن کاربران ایجاد می شود . بایستی خود را طوری معرفی بکنید که مشتریان بدانند پیشرفته می باشید و کیفیت و خدمات اولویت های شما می باشند . اما چطور ثابت کنیم که در جهان ی مجازی به حد جهان ی واقعی پیشرفته هستیم؟ ممکن است کمی ظاهربینانه به نظـر برسد اما تجربه نشان داده هست که کاربران ایـن ترنت به جنبه های بصری دقت ویِژه ای دارند. به همین منظور بهتر هست وب سایت یا لوگوی سازمان را به نوعی طراحی بکنید که دقت کاربران را جلب نماید . همچنین میتوانید از طراحان وب سایت کمک بگیرید یا از وسائل های طراحی وب سایت استفاده بکنید . من Wix را توصیه می کنم.

article_image_one_473.jpg

۲٫ بودن فعال و رابطه با مخاطبان.

برای ایـن که کسب وکار شما معنا پیدا نماید و بایستی با کاربران در رابطه باشید. به ایـن منظور بایستی پیش از انتخاب محتوای سایتو یک استراتژی بازاریابی اتخاذ بکنید . ایـن استراتژی بایستی با نیازها و خواسته های مخاطبان شما همسو باشد. پس و ایجاد یک پروفایل آنلایـن تنها طراحی یک وب سایت یا صفحه در شبکه های اجتماعی نیست بلکه انتشار محتوا و مطالبی هست که برای مخاطبان شما جذاب و حائز ارزش باشد. به ایـن منظور بایستی از عبـار ات و کلیدواژه های ویِژه بـار ها و بـار ها استفاده بکنید تا چنانچه برای مثال کاربری مطلبی را در گوگل جست وجو کردو در صفحه نتایج جست وجوو سایت شما بالاتر از بقیه سایت ها قرار بگیرد (در حوزه بازاریابی ایـن ترنتی به ایـن عمل بهینه سازی موتور جست وجو یا SEO می گویند).

۳٫ ارسـال یک پیغام منسجم.

از آنجا که در عصر دیجیتال بین مشتریان و سازمان ها کانال های رابطه ی بسیاری وجود دارد (مجلاتو وب سایت هاو شبکه های اجتماعیو بیلبوردها و…) بعضی وقتها مشتریان و مخاطبان از دیدن ده ها پیغام مفرق از طرف یک برند دچار سردرگمی می شوند. به همین منظور بایستی کوشش بکنید تا یک پیغام وامیزان و منسجم را به مخاطبان خود منتقل بکنید .

برند , برند سازی , برند تبلیغاتی , برند جهانی , برند اشخاص مشهور , برند لوکس , برند عام , برند سرمایه گذار , برند کارفرماچنانچه پیامی که به مخاطبان خود منتقل می بکنید وامیزان و منسجم باشدو تصویری محکم و به یاد ماندنی از سازمان شما در ذهن مخاطبان شکل خواهد گرفت و هر کجا نشانه ای از شما ببینند (لوگوو شعار یا نقاشی) فورا به یاد شما خواهند افتاد. همین امر سبب می شود که مشتریان بـار ها و بـار ها به شما رجوع کنند و به شما وفادار باشند. پیغام شما بایستی معرف ارزش های سازمان باشد و با تصویری که از سازمان خود ارائه کـرده ایدو همخوانی داشته باشد.

۴٫ رهبری افکار مخاطبان.

تمام بازاریابانو بازاریابی و تبلیغات را خوب بلدند اما کمتر کسی می تواند افکار را رهبری نماید . رهبری افکارو کار راحتی نیست و نیازمند زمان و کوشش بسیار هست اما چنانچه به جای تبلیغات به شیوه های سنتی بتوانید افکار را رهبری بکنید و از تمام رقیبان خود یک قدم جلوتر خواهید بود. چنانچه رهبری افکار را فرابگیریدو دیگـر تنها یک بازاریاب نیستیدو بلکه یک رهبر می باشید و ایـن یعنی نفوذ بیشتر. اما چطور رهبر افکار شویم؟ هیچ کس رهبر به جهان نیامده و ایـن مهارتی هست که بایستی به مرور زمان کسب بکنید . وظیفه رهبر افکارو تنها ارائه محتوا نیست. او مسائل و گرایشات را از زوایای متفاوتی ارزیابی می نماید و راه حل های جایگزین را در نظـر دارد و می تواند گرایش های مردم را پیش بینی نماید .

نکات زیر را بهتر هست انجام ندهید

۱٫ تظاهر کردن.

هرگز به آنچه که نیستید تظاهر نکنید چرا که چنانچه تظاهر بکنید و مشتریان شما احساس می کنند در معلت ه با شما فریب خورده اندو اعتماد خود را از دست داده و وجهه سازمان و تصویری که از شما در ذهن مشتریان نقش بستهو مخدوش خواهد شد. بهتر هست سازمان خود را همـان گونه که هستو بر طبق فرهنگو اصول و ارزش هایش معرفی بکنید . چنانچه زمان معرفی سازمان شفاف عمل بکنید و بین آنچه مشتریان دربـار ه شما می خوانند با آنچه در عمل می بینند فرق ی نخواهد بود و ایـن یعنی تصویر یک برند قابل اعتماد.

۲٫ استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان یک خیابان یک طرفه.

شبکه های اجتماعی با رسانه های سنتی مفرق ند از ایـن جهت که شما از رسانه های سنتی تنها برای معرفی برند خود به عموم مردم استفاده می بکنید . اما شبکه های اجتماعی مثل یک خیابان دوطرفه اند. ایجاد یک پروفایل آنلایـن تنها به معنای ایجاد یک صفحه در فیس بوک یا یک حساب کاربری در توییتر نیست. شما در شبکه های اجتماعی بایستی با مشتریان گفت وگو بکنید و از آنها نظـر سنجی بکنید و به پرسشها و مسائل آنها جواب دهید. از ایـن طریق شما به مشتریان اعلام می بکنید که به نظـر ات آنها ارزش می دهید و آنها در امور مربوط به برند شما سهم دارند.

۳٫ کپی برداری و تقلید از برندهای دیگـر .

کپی برداری عملی هست که نه به مذاق مشتریان خوش می آید و نه به مذاق کسب وکارهای دیگـر . به جای تقلید از برندی که مدت ها هست جای خود را بین مشتریان باز کـرده و بهتر هست تحقیق بکنید و ببینید که نیازهای بازار کدامند و چطور با استفاده از تاکتیک های متفاوت همچنین میتوانید محصول یا خدمات مفرق عرضه بکنید . آنچه شما را از بقیه ین متمایز می نماید در واقع نقطه قوت شما است . با نوآوری و فرهنگ ساوقتی منحصربه فرد همچنین میتوانید تصویری مفرق از برند خود ارائه بکنید .

۴٫ فراموش کردن جهان ی واقعی.

هرچند نقش جهان ی مجازی در حفظ و بالا بردن وجهه یک برند غیرقابل انکار هست اما نبایستی جهان ی واقعی را فراموش کنیم. همچنین میتوانید با سازمان های محلیو اتاق های بازرگانی یا موسسات خیریه همکاری بکنید . فراموش نکنید که امکان ایجاد رابطه ات بودن ی و عاطفی از طریق جهان ی واقعی بیشتر از جهان ی مجازی است . با مشتریان و رهبران بقیه برندها رابطه بودن ی برقرار بکنید و برند خود را در جهان ی واقعی معرفی بکنید . هر یک از ایـن اشخاص می توانند دوست ها یا مربیان آینده شما باشند.

۵٫ نادیده گرفتن عوامل برون سازمانی.

هرچند عواملی چون فرهنگ و فلسفه ساوقتی در شکل گیری یک برند نقش مهمی ایفا می کنند اما زمان معرفی سازمانو نبایستی عوامل خارجی و عرصه های دیگـر را نادیده بگیریم. بایستی گرایشات سهامداران و عوامل اجتماعیو اقتصادیو زیست محیطی و سیاسی را همواره در نظـر داشته باشیم و ببینیم که هر یک از ایـن عوامل چطور برند ما و وجهه آن را نزد مشتریان تحت اثر قرار می دهند. چنانچه ایـن عوامل را در نظـر داشته باشیدو برند شما برای مشتریان معنا می یابد و آن را به خاطر خواهند سپرد.

 

منبع

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

چگونگی انجام مشاوره آنلاین روانشناسی

چگونگی انجام مشاوره آنلاین روانشناسی   در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان را ...